Naujienos

Vienam didžiausių ir galingiausių buldozerių – 40 metų

Pažangiausio dizaino pakeltų varomųjų vikšraračių buldozeris „Cat® D10“ pakeitė buldozerių rinką.

Prieš keturiasdešimt metų „Caterpillar“ išleido 10 bandomųjų modelių galingiausio pasaulyje buldozerio, kuriam buvo lemta negrįžtamai pakeisti šio sektoriaus rinką. Visiškai naujas buldozerio „Cat® D10“ dizainas, jo didelis svoris ir variklio galia bei itin atspari važiuoklė buvo visa tai, ko trūko to meto rinkai, kurioje vis labiau jautėsi galingesnio buldozerio, skirto kasybos ir stambiems bei sudėtingiems statybos darbams atlikti, poreikis.

„Kurdami modelį D10 mes nusigręžėme nuo žinomų tiesų, tačiau ėmėmės svarstyti, kaip pakeisti pagrindinį „Caterpillar“ produktą, kuris buvo gaminamas nuo pat įmonės įkūrimo 1925 metais“, – pasakojo George Alexander, buvęs „Caterpillar“ inžinierius. George Alexander dirbo modelio D10 tyrimų komandoje ir yra vienas iš keturių žmonių, nurodytų „Caterpillar“ pakeltų buldozerio vikšraračių dizaino patente.

Komandos netradicinio mąstymo rezultatu tapo mašina, su kuria niekas negalėjo konkuruoti dėl svorio, galios ar našumo. Modelis D10 buvo 50 procentų našesnis nei to meto „Caterpillar“ didžiausias buldozeris D9. Modelis D10 svėrė 86 180 kg, siekė 4,6 m aukštį, 3,7 m plotį ir kiek daugiau nei 9,4 m ilgį. Jis buvo varomas 522 kW galios D348 V12 dyzeliniu varikliu.

Kitoks iš esmės

Septinto dešimtmečio pabaigoje, aštunto pradžioje smarkiai besikeičianti pramonė parodė buldozerio D9 našumo galimybių ribas, todėl kasybos pramonei prireikė daugiau varomosios jėgos turinčio buldozerio. Rangovai, dirbantys daugiausia su kieta uoliena, taip pat reikalavo modelio, kuris pagerintų vikšrų atsparumą ir ilgaamžiškumą.

„Buldozeris D9 buvo geriausias to meto traktorius, – toliau pasakoja G. Alexander. – Jis puikiai veikė apdorojant dirvožemį, tačiau greitkelių statybos darbai ir darbas su kieta uoliena smarkiai paveikdavo didelio atsparumo vikšrus su apatiniu varančiuoju krumpliaračiu, kurie buvo visuose to meto buldozeriuose.“

Siekdama patenkinti pramonės poreikius, bendrovė „Caterpillar“ subūrė tyrėjų ir inžinierių komandą, kuriai buvo pavesta sukurti naują ir galingesnį buldozerį – modelį D10. „Produkto kūrime ir pristatyme dalyvavo visų sričių bendrovės specialistai. Sukurto produkto sėkmė – tai našaus komandinio darbo rezultatas. Iššūkis nugalėti konkurentus kuriant mūsų pagrindinį produktą tapo mums itin stipri motyvacija“, – prisimena buvęs vikšrinių buldozerių  vyriausiasis inžinierius Ron Krolak.

Modelio D10 tyrimų komanda, kurdama naujojo tipo buldozerį, išsikėlė tam tikrus tikslus: naujas buldozeris turėjo būti daug našesnis, jo dizainas – modulinis, o priežiūra – paprastesnė. Buvo siekiama, kad operatorius galėtų jį veiksmingai valdyti, kad buldozeris būtų lengvai transportuojamas. Greitai paaiškėjo, kad norint pasiekti, kad naujas buldozeris būtų našus ir ilgaamžiškas, reikėjo sukurti naują vikšrų modelį ir patobulinti važiuoklę.

1970 metais, gavus vadovų leidimą, buvo pradėti naujųjų vikšrų bandymai. Inžinieriai pradėjo nuo D9G modelio galinės pavaros perdarymo. „Daug dirbome tobulindami važiuoklės formą ir po šešių mėnesių ji jau veikė“, – pasakoja G. Alexander. Nauji atsparesni buldozerio vikšrai su pakeltų vikšraračių konstrukcija buvo visapusiškai išbandyti įvairiomis sudėtingomis sąlygomis, kad būtų patvirtintas jų patvarumas. Testų rezultatai parodė, kad buldozerio važiuoklės atsparumas ekstremaliomis sąlygomis gali būti smarkiai pagerintas.


Po dvejus metus trukusių bandymų buvo pateikta paraiška pakeltų buldozerio varomųjų vikšraračių patentui gauti ir, galiausiai, 1973 metų rugpjūtį atsirado pirmieji du buldozerio D10 bandomieji modeliai. „Mūsų komanda gavo 93 patentus visoms koncepcijos sistemoms“, – pridūrė R. Krolak.
Atskirdami varomuosius vikšraračius nuo rėmo ir pakeldami juos aukščiau vikšrų, didesnis vikšro plotas lietėsi su žeme ir taip buvo pagerinta trauka. Naujasis dizainas taip pat reiškė, kad buldozeris galėjo geriau sugerti smūgius, o tai leido pailginti produkto naudojimo laiką ir suteikti daugiau patogumo mašinos operatoriui.


Nors pirminiai bandymai parodė atsparios važiuoklės su pakeltų varomųjų vikšraračių dizainu efektyvumą, vis dar buvo abejojančių naujuoju dizainu. „Modelis D10 neatrodė kaip tradicinis „Cat“ buldozeris, – aiškina G. Alexander. – Visas buldozeris buvo iš esmės kitoks, išskyrus variklį.“
Be to, kad skyrėsi jo išvaizda, pagal naujosios važiuoklės dizainą pavarų dėžė turėjo būti montuojama už variklio, kad vieno vikšro tipo traktoriaus pagrindinės pavaros sistemai būtų suteikta bendra ašis tarp sankabos ir stabdžių. Be to, naujame modelyje inžinieriai patraukė buldozerio peilį ir purentuvą arčiau traktoriaus, perkeldami mašinos svorio centrą arčiau mašinos vidurio ir pagerindami mašinos balansą.

Palikimas


Bandomuosius buldozerio D10 modelius, pagamintus 1977 metais, iš karto pamėgo bendrovės „Caterpillar“ klientai. Buldozerio purenimo ir stūmimo pajėgumas turėjo didelės įtakos kasybos pramonei. Pažvelgus į atliktus tyrimus matyti, kad naudojant modelį D10 vieno jardo darbų kainą buvo galima lyginti su darbų, atliekamų didesniais vikšriniais ekskavatoriais, kaina. Patvari važiuoklė su pakeltais varomaisiais vikšraračiais labiau prisitaikė prie grunto nei anksčiau, o tai leido patobulinti mašinos stūmimo jėgą ir važiuoklės naudojimo laiką bei suteikti daugiau patogumo mašinos operatoriui.
Buldozerio modulinė koncepcija padėjo padidinti mašinos mobilumą, nes išimamos dalys palengvino mašinos judėjimą iš vienos vietos į kitą. Buldozerio modulinis dizainas taip pat smarkiai patobulino mašinos surinkimo ir priežiūros efektyvumą. Sankabos ir kūginių krumplinių pavarų išėmimo ir įdėjimo laikas buldozeryje D10, palyginti su modeliu D9H, buvo sumažintas nuo 30 iki 6 valandų, o galutinio modelio techninės priežiūros laikais sumažėjo nuo 45 iki vos 9 valandų, tokiu būdu sumažinant ilgalaikes veiklos sąnaudas.

Pirmojo didelio ir galingo „Cat“ D10 buldozerio palikimas gyvuoja ir šiandien. Visame pasaulyje yra naudojami tūkstančiai „Caterpillar“ buldozerių su pakeltais varomaisiais vikšraračiais. Pirminė vikšrinio buldozerio koncepcija buvo praplėsta ir pritaikyta šiandienos „Cat“ D6N ir D6T vidutinio dydžio buldozeriams, taip pat D8T, D9T bei D11T didelių buldozerių modeliams, dabartiniam D10T2 modeliui.

„Kai dešimtajame dešimtmetyje išėjau į pensiją, pasakiau kalbą apie tai, kaip buvo kuriamas pakeltų varomųjų vikšraračių buldozerio dizainas. Po šios kalbos vienas žmogus man pasakė: „Kur tu beeisi, visur matysi savo darbo vaisius, – prisimena G. Alexander. – Jis buvo teisus. Nesvarbu, kur keliavau, visur mačiau pakeltų varomųjų vikšraračių dizaino buldozerius. Labai didžiuojuosi tuo, kad buvau vienas pirmosios tyrimų komandos narių.“